12 zásadních věcí pro pružný mozek

aneb mentální gymnastika…

Ještě donedávna se věřilo, že po čtyřicítce se pomalu můžete loučit se svými mozkovými neurony. Že začínají beznadějně odumírat… 

Takhle nějak, ale španělsky, začínalo video, které mi poslala kamarádka z Latinské Ameriky. Jsou v něm shrnuty zásadní poznatky, moji milí. Čtěte pozorně. Jednou z nejvíce ohrožených skupin jsme my, co jsme tu zůstali, když naši blízcí odešli navždy.  

Co tedy dělat s výhledem na mozek prázdný, tuhý a bez schopnosti se něco nového naučit?

Naštěstí, dnes už se ví, že nám mozek jen tak neodumře! Že jeho funkce závisí na funkčnosti propojení mezi neurony.  A to jsou nejsilnější a nejtrvanlivější vlákna v celém organismu.

Dobrá a špatná zpráva

Bezva zpráva je, že nové neurony se tvoří celý život. Aktivně se rodí hlavně v oblasti, která plní funkci paměti a schopnosti se učit. Ta „špatná“ zpráva je: Musíme mozek stimulovat!

Mozek je nejsložitější orgán v těle. Máme v něm více než 100 tisíc milionů neuronů distribuovaných v mnohotvárných sítích. Je zralý zhruba ve 30-ti letech. Pak začíná stárnout. Stárnutí ale můžeme efektivně zpomalit.

Španělští vědci  přišli s 12-ti doporučeními, které jsou účinnou prevencí chorob stáří.  Alzheimerovu chorobu, Parkinsonovu chorobu a stařeckou demenci zatím neumíme vyléčit. Ale máme tu účinnou  prevenci.

Mít zdravý mozek znamená:

  1. Jíst méně.

Jíst více, než potřebujeme, totiž zvyšuje oxidační stres, který napadá proteiny, tuky a DNA v mozku. Méně jídla zlepšuje tvorbu nových neuronů v části mozku zvané hipocampus. Oblasti odpovědné za učení a ukládání z krátkodobé do dlouhodobé paměti.   Zlepšuje propojení mezi neurony a mechanismy oprav při poškození.

Jak to prakticky provést? 

Jednou z možností jak jíst méně, ale dostatečně,  je vytvořit si týdenní jídelníček a nakoupit všechny potřebné potraviny najednou. Existuje spousta počítačových aplikací, které vám pomohou snížit váhu.  Já jsem si vybrala program BodyKey Nutrilite. 

Je založený na znalosti DNA , což v mém případě byla jediná dostupná možnost, jak získat celoživotní přehled, zda mám dostatek potřebných látek, vitamínů a pod. Odběr a vyhodnocení  DNA je už součástí balíčku, takže značka „ideál“.

  1. Pravidelný sport

Zdravé tělo, zdravý duch. Při pravidelném aerobním sportu vytváříme substanci odpovědnou za větší pružnost mozku.  Zesiluje se propojení mezi neurony, klíče k učení a zapamatování.   

Pokud je pro Vás pravidelné sportování otázkou peněz, pak svižné procházky za každého počasí jsou také dobrou alternativou. S chodeckými hůlkami procvičíte i horní partie.

  1. Každodenní mentální cvičení

Být v důchodu neznamená, že sedíme doma a hledíme na televizi. Takže aktivně číst a luštit,  vážení!  Můžeme cvičit například učením se cizí řeči. Je to fantastická oblast. Vynaložené úsilí přináší mnoho předností. Jednak je to užitečné a jednak vás vaše okolí bude obdivovat.

Koukejte na filmy v řeči, kterou chcete zvládnout. Na Youtube najdete videa. Google slovník Vám poradí s významy slov. A přátelé v cizích zemích si s Vámi mohou psát například přes aplikaci WhatsApp v telefonu. Vím, o čem mluvím. Před 3 lety jsem neznala španělsky ani ň.

  1. Hodně cestovat

Cestovat znamená v podstatě učit se a pamatovat si. Získávat nové vjemy a vzpomínky. Rutina je katastrofou pro mozek. Navíc, cestovat znamená hromadu emocí, což je to, co rozhýbává naše neurony. 

Čím delší dobu budete jen doma, tím více budete mít zábran cestovat. Pokud už teď trpíte strachem z neznáma, využijte jednodenní nebo krátkodobé zájezdy. Pozvěte kamarády, ať Vás doprovodí. Když nepojedou s Vámi, tak alespoň k autobusu. A vy se zavažte jim každý den posílat krásné fotky.

  1. Žít s někým

 

 

Nežít sám. Dobré duševní zdraví je podmíněno i dobrými, trvalými vztahy se svými blízkými a lidmi kolem sebe. Sdílení emocí má mnoho sociálních výhod. Mít partnera a mít přátele zlepšuje schopnost adaptace na přicházející změny.  Pokud už partnera nemáme, můžeme mít zvířátko. Kočičku, pejska. V zemích Latinské Ameriky, kde teď větší část roku žiji, je velkou vzácností, pokud někdo bydlí v bytě nebo domě sám. Spolužití má určitě své klady i zápory. Ale jednoznačně Vám rozhýbe mozkové závity.  Jak se vám zamlouvá myšlenka pronajmout 1 pokoj studentce nebo studentovi? Tady v Chile je to úplně běžný zdroj příjmů a příležitost, jak mít v bytě nebo domě na nějaký čas další živou duši.

  

  1. Adaptovat se na změny 

Počítat se změnami a adaptovat se znamená také počítat s tím, že čas běží. Když se izolujeme nebo říkáme: „Na to jsem už starý.“, jediné, co dostaneme, je emoční stres.

Máte-li děti, nebo vnuky, neváhejte se jich zeptat, jak máte ovládat všechny  ty nové elektronické hračky. Pokud vám něco hned nepůjde, neberte to tragicky. Je to výzva. Vy to zvládnete . Sami nebo s něčí pomocí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Vyhýbat se chronickému stresu

Chronický stres má mnoho souvislostí poškozujících organismus a mozek. Uvolňuje dlouhodobě hormony glukokortikoidy, které poškozují přímo mozek. Nejlepší pro odbourání stresu je sport.

Mám pro Vás jednu svou zkušenost. Vzdala jsem se domu, zredukovala knihovnu, prodala spoustu nashromážděných věcí a radikálně jsem změnila podnikání. I za cenu finanční ztráty. Přineslo mi to snížení hladiny stresu. Můj život je ale teď bohatší a mnohem kvalitnější. 

  1. Nekouřit

Tenhle zlozvyk, kouření, může vyprovokovat drobné mozkové příhody.  Ty reálně znamenají mentální poškození. Nikotin produkuje ztrátu paměti a zvýšenou úmrtnost neuronů. Navíc zvyšuje oxidační stres mozku.

Víte, co mi řekli v jednom renomovaném kosmetickém studiu? Přesně poznají, která žena kouří a která ne. Rozdíl kvality pleti je až 10 let v neprospěch kuřaček. No a co je vidět zvenčí, se děje i uvnitř. 

  1. Dobře spát

Potřebujeme 7 až 8 hodin klidného spánku každou noc.  Aby náš mozek mohl odbourat zbytečné informace a uložit ty důležité. A také pro opravu poškozených neuronových vláken.

Praktická rada? Pro dobré usínání nebo jako první pomoc při nočním nechtěném bdění piji teplé mléko nebo rostlinný protein Nutrilite. Jednoduše jej rozmíchám ve vodě a vypiji. Do 5 minut spím.

  1. Vyhnout se emočnímu vyhoření

Motivace, představivost, emoce, je to, co nás táhne a zvyšuje touhu žít. Je to motor, který máme v sobě a který nám vytváří chuť žít.

Prakticky to znamená něco tvořit. Zahrádka, dílna, šití, koníčky, vaření. Víte, co dělají lidé tady v Chile? Ti, kteří už nepracují nebo ženy v domácnosti? Jednou, dvakrát týdně se sejdou a mají společné téma. Může to být přednáška, nebo jen káva a koláč, nějaká hra nebo pletení. 

  1. Vděčnost

Být vděčný je jedno z nejkrásnějších lidských gest. Jak pro toho, kdo je projeví, tak pro toho, kdo je přijímá. Stáří je pravý čas pro vděčnost, dávání, vytváření nových vazeb. A opuštění starých ran, úzkostí a nočních můr.

Já jsem dříve pozorovala, jak můj tatínek spojuje rodinu tím, že nejméně 1 x ročně navštíví každého z příbuzných. I těch vzdálených. Stačilo to k tomu, aby se rodina cítila propojená. Věděli jsme o sobě vzájemně díky němu. Ostré hrany se otupily. Teď se snažím jít v jeho stopách já. 

  1. Malé radosti

Být ve zralém věku a mít zdravou mysl je privilegium. Užívejme si malé, každodenní radosti, které přicházejí bez potřeby potřeby bojovat o jejich dosažení.  

Co jsou to malé radosti? Někdo hraje na housle melodii, kterou znáte. Nebo přijde na návštěvu vaše vnouče. Váš kaktus Vás ráno překvapí květem. V dnešní době se i tyto radosti dají sdílet. Potěšte své přátele hezkou fotkou. Sdílená radost je dvojnásobná. 

Pomohl Vám tento článek podívat se na svůj život s nadhledem? Zorientovat se, ve které etapě teď jste  a co se vám daří či nedaří plnit? Ono to půjde, nebojte se. Budeme se o sebe starat. Krok za krokem. Už jste prošli vším tím papírováním, které bylo potřeba vyřídit v prvních týdnech a měsících?  

Tak trochu oddechu a zkusíme další krůček směrem ŽIVOT

Zdroj: Video 12-ti doporučení španělského vědce profesora Fustera z vědeckého programu TVE

Jsem žena, která prožila ztrátu nejbližších, milovaných osob. Znám pocity, které provázejí období smutku. Vím, že lékem je čas. A vím, že času můžeme jít společně naproti. Sdílený smutek je poloviční. Beru Vás za ruku. Udělejme spolu první krok>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Společně to vyřídíme …

    Jak přežít ztrátu milované osoby? Jak projít prvními týdny a měsíci. Které úřady, jaké doklady, co vyřídit? Pojďme spolu udělat to, co je teď potřeba.

  • Uvidíme se na Facebooku
  • Nejnovější články
  • Kategorie